måndag 22 april 2013

Övning ger färdighet

Idag blev det ridning på banan igen och Lovisa red Demon.
Jag börjar med att lägga upp övningen vi hade, markarbete stod på schemat idag.












Började med att värma upp i skritt på åttvolt för att få honom ordentligt böjd och ställd och skrittade även lite över bommarna och gjorde halter. Red igen på pelhambettet, det kommer jag fortsätta med nu tillfället då han inte alls funkade på det vanliga tredelade.

Började sen trava fram och gjorde tempoväxlingar och övergångar trav-halt-trav och travade lite smått över bommarna även då. Jobbade även lite sidvärts men lade mest fokusen på att få honom att lyssna fram och tillbaka och hans form var väl lite sisådär idag. Inte helnöjd kan jag väl påstå att jag var.

Började sen med övningen, travade över bommarna och gjorde sen lite slalom mellan ett par koner för att sen komma på en till serie med travbommar. Till en början var han något stel runt konerna men släppte fint efter ett tag. Han travade super över bommarna! Lugnt och fint hela tiden.

Nu är det dags för mig och börja fokusera på hans galopp!
Han måste börja bygga mera såna muskler så han orkar bära upp sig även i samlad galopp så jag galopperade väldigt mycket idag.
Det blev tydligare idag att vänster varv är mycket jobbigare för honom.
I höger varv fick jag stundvis honom riktigt samlad i en väldigt härlig form men man märker att han till slut inte orkar och då bryter han av till trav eller slänger upp huvudet för att försöka öka på istället.

I vänster varv var det knappt samlat alls, eller vanlig arbetsgalopp kanske man ska säga. Det var lite mera längd på steget där även om han fortfarande bibehöll en fin form mestadels av tiden.
Men i vänster varv bröt han av till trav jättemånga gånger när jag ville kräva tillbaka honom.

Så nu blir det mycket fokus på galoppen!
Det kommer bli mycket övningar med galoppbommar och såna saker för att stärka honom.

Imorgon får jag ta mig ut själv då Lovisa ska plugga så får helt enkelt se vad jag hittar på då.
Sen blir det en vända på onsdag innan jag far till Uppsala för och jobba tre dagar så då kan Lovisa förhoppningsvis ha lite tid över och ta honom någon dag och rida min Charliepojke!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du fått jobb Anna:) vad jobbar du med? Kram Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer jobba lite extra på mitt tidigare jobb, en restaurang :) Så problemet är löst! Behöver inte flytta från världens finaste ponny och kommer kunna åka och jobba lite då och då. Jätteskönt! Kram

      Radera