torsdag 11 april 2013

Hästar är förutsägbart oförutsägbara

En timmes dressyr blev det på banan idag och jag kan säga att jag är... ganska nöjd.
Hade lätt kunnat gå bättre men så ställer jag väldigt höga krav också, och då mest på mig själv.

Varför jag tycker dagens rubrik är väldigt passande kommer jag till senare.
Jag värmde upp väldigt länge i skritt idag, arbetade på volter och skänkelvikningar.
Sen red jag även runt i en lite mindre fyrkant och tränade framdelsvändningar i varje hörn.
Undan höger skänkel fick jag till väldigt fina faktiskt, då lyssnade Charlie väldigt fint.
Däremot... Undan vänster skänkel blev han jätteanti!
Jag fick kämpa ordentligt och hålla ett rejält stadigt tag i yttertygeln för att han inte skulle böja sig och/eller springa iväg åt sidan, men till slut fick jag till en som var perfekt!
Då klappade jag honom och berömde nöjt och så gick jag vidare till nästa övning.

Han kändes super i traven idag när jag började trava igång.
Han var mjuk i handen och jobbade i ett väldigt jämt och fint tempo när jag red volter och serpentiner.
Däremot var han något anti i vänster varv.
Som jag har berättat tidigare så böjer han sig ibland alldeles för mycket i vänster och springer iväg med bakdelen och idag var en sån dag så jag jobbade honom på en åttvolt.
Jag red två varv i vänster varv och sen endast ett varv i höger och efter ett par gånger spårade han och jobbade lika fint i båda.

Jag vet ej vad som hände med hästen sen.
Efter att jag skrittat en liten stund och lät honom pusta så tänkte jag börja jobba i arbetstrav, sitta ner och göra skänkelvikningar men då var han helknas. Han jobbade fortfarande fint men han tryckte ner gasen och lyssnade inte allt för suveränt på halvhalter. Så jag bestämde mig för att strunta i skänkelvikningarna och få honom att lyssna istället.

Galopparbetet idag gick bättre än väntat.
Och då till rubriken. Jag har ju inte förväntat mig att vänster galopp ska vara på topp med tanke på hans sken förut,
MEN vänster galopp var bäst.
Inte bara gick han i ett lugnt tempo, han gick även i en väldigt härlig form.

Han var helt okej i höger, då blev han lite springig och bröt av till trav en gång men gjorde två fattningar i båda varven,
men som sagt. Vänster var bäst!

Skrittade av honom väldigt länge när jag var klar så han fick återhämta sig.
En varm, svettig och väldigt nöjd ponny var det när vi var klara.
Han frustade och gäspade gott.

Ryktade honom ordentligt och fyllde på med mat och vatten i hagarna innan jag började pyssla lite i stallet.
Plockade bort vintertäckena, vek ihop fleecetäckena och la undan även dom och sopade innan jag var tvungen att gå till bussen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar