söndag 21 april 2013

Hatkärlek

Idag blev det en tur ut till hästarna med Lovisa och äntligen var det dags för ett pass på banan igen.
Det var ett bra tag sen nu! 

Och då bestämde jag mig för att testa det vanliga tredelade gummibettet på Charlie igen eftersom det bara skulle vara dressyr. Jag förväntade mig inga mirakel och inget felfritt pass men... 

Började rida fram väldigt mycket i skritt, skänkelvikningar och framdelsvändningar.
Framdelsvändningarna gick mycket bättre undan höger skänkel idag än vänster och det var som fördelen i skänkelvikningarna idag var att han inte alls böjde halsen som han brukar kunna hålla på med annars.

Började sen trava lite grann och jag märkte det direkt! 
Han var helt stum i munnen! Stenhård! Speciellt i höger varv, jag gjorde ledande tygeltag på böjda spår men det var som att han hade bitit fast i bettet och bara stenhöll.
Jag gjorde åttvolter och lirkade lite men ingenting hjälpte. 

Efter väldigt många varv började han släppa ytterst lite grann så jag bestämde mig för och testa lite galopp. Började med vänster varv och han stack! 
Inte riktigt som första gången men han drog upp huvudet och sprang iväg.
Exakt samma sak i höger varv.

Jag blev så satans förbannad att jag gav upp och satt av. 
Så ledde jag runt honom.

Det var som att backa tillbaka fem månader.
Totalt värdelöst, riktigt sur blev jag.

Så det är inget bett och ha vid träning helt enkelt.
Jag får fortsätta med pelhamet för då är han i alla fall mjuk och medgörlig.
Imorgon blir det ett pass på banan igen, så hoppas inte han är lika dum som idag.

Hatkärlek till Charlie idag!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar