måndag 15 april 2013

Övning ger färdighet - Dags för mera jobb även ute!

Det märks att våren är på ingång på riktigt nu för idag var det regnigt, grått och dimmigt ute men det var inte ett dugg kallt. Det var riktigt skönt istället, luften kändes fräsch så jag och Lovisa bestämde oss för att i eftermiddags rida den långa vändan runt.
Men idag red vi den åt det "vanliga" hållet så att säga, att avsluta med den långa biten längs vägen på slutet.

Ridturen började inte bra, Charlie var spänd i hela kroppen och gick på tårna.
Han såg ett par rötter och flög rakt upp i luften och så höll han på ett tag, men tack och lov efter första traven började han slappna av mera.
Det blev ganska mycket trav och när Charlie blir taggad så förvandlas han till Korven.
Han korvar ihop hals och nacke och blir stark så vi kom idag fram till att försöka rida ut lite längre vändor lite oftare. För nu på senare tid har det oftast bara blivit skritt när vi rider ut och till backen osv.
Men jag måste försöka komma iväg och trava med Charlie mycket mera ute så att han lär sig lyssna bättre ute också. Jag galopperar ju till exempel inte ute än för att han är fortfarande alldeles för stark och han lyssnar inte alls så bra som på banan.

Så måste börja trava mera ute, få honom lyhörd och få honom att lyssna på mindre signaler.
Jag vill inte behöva ta tag i honom ordentligt för att han ska förstå att han ska lyssna.

Demon däremot fick galoppera idag.
När vi kom till en raksträcka så bromsade Lovisa in honom medan jag och Charlie travade på och så släppte hon honom så att han fick springa och sträcka ut sig och då var han bra nöjd sen.
Vad han frustade!

Men bortsett från Charlies knäppa fasoner till en början så skötte han sig jättefint sen och jag tyckte att han jobbade på rätt bra förutom när han ville leka dragkamp.

Tog runt en timme och tjugo minuter runt och så släppte vi ut hästarna igen sen.

Imorgon tänkte jag nog testa tömköra Charlie igen lite grann på gårdsplanen.
Det har varit väldigt dåligt med det på sistone så kör nog det en vända imorgon :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar