tisdag 2 april 2013

Hoppning på schemat idag

Idag blev det mitt andra hopp-pass med Charlie någonsin.
Jag och Lovisa började med att dra ner alla saker och bygga upp nere på banan där snön börjat smälta bort och leran har börjat kika fram, men det är smällar man får ta när våren är på ingång.

Började värma upp och gjorde övningen jag ganska ofta gör, skänkelvikningar i skritt och sen en båge för att göra skänkelvikning åt andra hållet. Charlie var inte alls med på dom noterna idag, han sprang bara ifrån och böjde sig själv som en banan. Efter många om och men fick jag till någon bra så att jag kunde börja trava fram honom. Han var lyhörd och fin till en början och mjuk i munnen. När jag sen skulle börja med lite övningar, skänkelvikningar och volter så började han tagga till (han förstod väl att det var hoppning på gång) och då blev jag lite irriterad och fick göra halvhalt vid varje steg.

Vid ett tillfälle så ville han springa efter Demon och då stängde han av helt. Det kändes som att han tänkte springa iväg så jag fick ta tag ordentligt i honom och sen ryggade jag ett par steg innan jag vände honom åt andra hållet och började travjobba honom igen. Jag ville inte börja hoppa innan han lugnat ner sig så jag satte mig ner i arbetstrav och jobbade små serpentiner med honom och då gick han riktigt fint.
Han lugnade ner sig och fick en väldigt härlig form.

När han kändes lyhörd och fin var det dags och börja hoppa och här är övningen vi hade lagt upp.
Till en början tog jag endast krysset för att sen sakta av till skritt eller göra halt emellan konerna. 
Visst taggade han till lite men inte alls som förra gången. Han var kontrollerbar och han lyssnade jättefint på tillbakavägen när jag bad honom så efter några skutt på det första hindret bestämde jag mig för att testa båda. Första vändan där kom han lite konstigt på hinder nummer två, dock var det i trav. 
Andra vändan så landade han i galopp och tog även andra hindret i galopp men då kom han helt fel och det blev ett jättekonstigt hopp. Tredje gången blev det också i galopp men då var han väldigt lugn och hoppade hur fint som helst. Jag kände att det fick räcka där. 
Även om han hoppade det i galopp men han kom så pass lugnt och fint att jag inte ville nöta mer och kanske riskera att komma fel. Det var väldigt svårt och trava av honom för han blev sinnessjukt stark då och hängde otroligt mycket i handen men gick till slut helt okej. 

Jag är jättenöjd med hoppdelen för han var högt över förväntningarna. Efter förra gången hade jag förväntat mig något helt annat men han var verkligen super. Annars var jag inte jättenöjd, han hade kunnat gått mycket bättre i uppvärmningen och under resten av passet. 

Imorgon blir det en jättetidig morgon och en tur ut i skogen. 
Tack för denna gång! Det var hur roligt som helst att verkligen få HOPPA igen, längtar till nästa gång! 
Och då ska vi fasen se till att få film/kort. Önskar det kunde bli mera av det men tyvärr är det inte lätt under veckorna då folk jobbar... 

2 kommentarer:

  1. Ja, visst skulle det vara roligare med fler kort och filmer!? Skulle jag vilja ha med! Vi kanske får försöka orka rida en och en oftare så vi kan få litegrann så i alla fall! :) När man egentligen kanske inte har så bråttom därifrån så kan man ju faktiskt göra så ^^.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur och nu när det börjar bli varmare så behöver man ju inte stå och frysa heller :P Så det får vi väl ta och göra. Kanske lättare för Charlie och fokusera också om han inte har en Demon han måste gå efter. Mongohäst :P

      Radera