onsdag 10 april 2013

En häst kan låna sin ryttare dess fart och styrka som saknas, en klok ryttare kommer ihåg att det bara är till låns

Det blev en lång dag i stallet idag, vi började med att ta ut Paddan och borsta honom innan vi släppte ut honom i hagen och gav honom mat.
Sen idag var det hoppning på schemat och jag och Charlie började och Lovisa filmade.
Börjar med att lägga upp övningen:

Värmde upp i skritt idag med volter och serpentiner väldigt mycket istället för skänkelvikningar och jag försökte tänka så mycket som möjligt på mina händer och korta tyglar under hela passet.
Började trava fram och från början kändes han väldigt fin idag. 
Till och från kändes han något tung i handen men oftast bar han upp sig själv och jobbade jättefint och då i en hög form. 
Sen började jag hoppa krysset och dom första gången tog han bara ett stort kliv över istället för att hoppa men sen blev det några skutt och sen la jag även till oxern efteråt. 
Han hoppade väldigt fint, dock tog han i för kung och fosterland och han trampade rejält på gasen och han var något vinglig. Jag var tvungen att vara på ganska rejält med yttre skänkeln för att få honom rak mot hindret. Det märker jag med honom, han blir lite vinglig men bara man håller om så hoppar han. 

Det gick lite fort ibland men vi hoppade typ 65 cm och det blir inga högre höjder skulle jag tro tills han blir ännu lite bättre på att lyssna. Tänkte även att till nästa gång ska jag testa hoppa med en martingal för han drar upp huvudet otroligt mycket när jag tar tag i honom för att bromsa honom lite så det skulle nog kunna bli bättre med en martingal då. 

Men annars var han jättefin och jag tycker det är en otrolig skillnad för det här var ändå bara tredje gången som vi hoppade och första gången var han ju helt mongo och okontrollerbar. 
Men han verkar tycka att det är roligt och det tycker jag med! 

Sen testade jag även vänster galopp idag!! 
Han var ju något taggad efter hoppningen förstås men fick honom lite lugn efter ett tag och fattade galopp och några fina språng fick vi och så kunde jag stanna honom ganska enkelt. Så det var jättekul! 
Då blir det lite vänstergalopp varje pass också så blir han ju helt perfekt snart! 

Sen var det Lovisas tur på Demon. Vill ni läsa om hennes vända idag gå in här
Här kommer lite filmer!



Här kommer vi i trav så därför behöll han lugnet, ganska bra i alla fall :P



Här är det galopp och full rulle och huvudet i vädret. Martingal!!!!



Här kör vi vänster galopp och jag är väl medveten om mina brister i sitsen. 
Nånting jag tränar starkt på :-P 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar