söndag 17 mars 2013

Min lilla knäppa ponny, med sina knäppa fasoner. Han ger än ett gott skratt!

Det har varit en fullspäckad helg för ovanlighetens skull så jag ber om ursäkt för långsam uppdatering men nu kommer jag slänga in ett par här om vad som har hänt.
Vi börjar med uppdateringen om hästarna.

Lördag
Igår var jag och Lovisa ut och vi bestämde oss för ett dressyrpass på banan. Lovisa red Demon och jag självfallet Charlie. Jag värmde upp väldigt länge i skritt med att rida volter, göra halter och rida skänkelvikningar. Brukar ha en liten övning som uppvärmning som ser ut ungefär så här;

Rider skänkelvikning undan vänster och rider sen en liten båge och sen rider jag skänkelvikning undan höger och rider en båge och så gör jag det ett par gånger tills han börjar slappna av och det känns bra.

Jag testade även rida lite öppnor och slutor men det måste vi öva mer på, det var inte Charlies starka sida.

Han kändes väldigt fin igår, åtminstone i höger varv. Då jobbade han i en sån där hög och lätt form som jag vill och kändes jättehärlig. I vänster varv var han däremot något anti rent ut sagt och var något hård i munnen och ville inte riktigt ta mina hjälper. Där släppte han mer på slutet och blev väldigt fin.
Jag testade även höger galopp två gånger. Har ett litet filmklipp, Lovisa filmade med mobilen.

Det ser inte särskilt vackert ut men han var betydligt lugnare än vad han har varit sist och när jag testade galopp en gång till så fick han till en lite finare form, då ville han dock helst springa iväg om han hade fått bestämma. Fick ta i lite för och få honom att bromsa men det gick bra. Så jag har tänkt att varje pass på banan ska jag lägga in lite galopparbete så kommer det nog bli mycket bättre med tiden också.

Idag, söndag
Det blev äntligen den långa vändan runt som är på dryga milen. Tyvärr kunde vi inte rida där vi brukar rida för att undvika att rida alldeles för mycket vid vägen men där jobbades det så vi fick rida längs vägen trots allt. Inga problem vanligtvis men nu var det så att det kom en traktor med släp som skulle till byggplatsen så vi fick rida tillbaka en bit så han kunde komma in på grusvägen och sen kunde vi fortsätta. Efter ett tag hör vi att han kommer tillbaka så då hittar vi en väg där vi kan svänga in så han kunde köra förbi. Han skulle hämta ett till lass antagligen så vi tryckte på hästarna lite så dom skrittade på ordentligt. Vi visste ju inte riktigt när han skulle komma med traktorn igen. Jag vill inte rida längs vägen om en stor traktor kommer och kör förbi för såna är hästarna rädda för och jag vill helst undvika att bli påkörd till häst.
Vi lyckades i alla fall komma in på grusvägarna innan han dök upp igen så då började vi trava och Charlie var så pigg och glad och stark. Halvhalt efter halvhalt, varenda steg tar jag en halvhalt för annars skulle han nog ge järnet. Men båda hästarna skötte sig.

Charlie verkar få en slags kortslutning i huvudet när man rider längre vändor. Förra gången vi gjorde det så fick han lite fasoner för sig att gå rakt ner i ett dike, vända rakt in i skogen och gå där istället eller helt enkelt vända in på en väg som är åt helt fel håll. Det gjorde han även idag, sex gånger. När vi kom in i skogen så blev det väldigt mycket skratt och jag trodde jag skulle ramla av hästkraken pga det. Vi hade hysteriskt roligt åt hans fasoner. Vid en liten uppförsbacke bestämde vi oss för att låta hästarna trava upp men Charlie ville galoppera. Så lite ofrivilligt tog vi tre galoppsteg. Inga problem!

Och nu har Charlie äntligen börjat fälla vinterpälsen. Det var på tiden! Det blir mycket att borsta bort för han ser ut som en björn men det är bra att det är på gång nu för han blir så genomsvettig när man rider.

Imorgon får vi se vad vi hittar på, vi tänkte ta oss ut i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar