tisdag 26 mars 2013

Det är hästens vilja att lyda dig, som ger dig rätten att begära

Idag var det dags att hoppa på Charlie för första gången.
Jag var inte ett dugg nervös, jag kände bara hur kul det skulle bli att äntligen få hoppa.

Värmde upp som vanligt i skritt och med skänkelvikningar och idag skötte han sig rätt fint med dom rörelserna och var med på noterna. Började trava igång och han kändes jättefin redan från början. Även idag joggade han fram i en lägre och väldigt härlig form, mjuk i munnen.

Efter ett tag började han dock tagga till, han förstod väl att det var nånting på gång när det stod ett kryss framme på banan. Det ironiska var att jag trodde jag skulle få hålla i ordentligt efter hindret men det var framför som han blev helt spritt språngande galen.
Jag fick lägga volt på volt och göra halter och avsaktningar för att han skulle lyssna och lägga fokus på vad jag bad honom att göra.
Hade ett kryss med en travbom framför och vi fick till några lugna språng men det var efter mycket svett och mycket jobb så jag avslutade hoppdelen när han kändes helt okej.

Sen testade jag galopp och fick en lugn och härlig galopp i en bra form, sen när vi kom närmare utgången från banan gasade han på lite mer men svängde undan när jag bad honom så det var skönt.

Trava av honom idag var inte det lättaste för då var han taggad både efter hoppningen och efter galoppen men jag gjorde lite halvhalter men lät honom även gå på i ett litet högre tempo än vanligt.
Då gick han som en klocka! Jättefin och härligt hög form och han såg så läcker ut.
Vill försöka få lite fotografering/filmning någon dag. Det var ett tag sen nu.
Nästa gång på banan kanske.

Allt som allt är jag rätt nöjd, hade självklart kunnat gått bättre, men jag och Lovisa bestämde att vi ska ha markarbete en gång i veckan och så ska jag kämpa på med att få Charlie att tagga ner i hoppningen.

Efter två dagars pass på banan så får det bli en lite lugnare vända ut i skogen imorgon utan några krav och så blir det vila på torsdag. På fredag tar jag mig ut en vända innan vi ska iväg till Uppsala.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar