måndag 11 mars 2013

Du kan välja var och hur din häst ska gå, se ut och föra sig. Men inte hur den tänker, vill och känner.

Dressyr på banan stod på schemat idag.
Då Lovisa är sjuk och kände sig ganska seg och trött så filmade hon idag istället och jag red två hästar.

Jag började med Charlie och jag är inte särskilt nöjd med passet alls idag.
Till en början kändes han seg och inge framåt så då fick jag kämpa med att få honom fram till handen hela tiden. Han var ganska stel idag också, ville inte riktigt jobba som jag ville.
Sen när han började släppa till lite och slappnade av så blev han istället väldigt pigg och sprang på mycket mer än vanligtvis. Jag testade ingen galopp idag då han inte kändes tillräckligt lyhörd och dessutom inte jobbade särskilt bra. Jag vill inte testa galopp om han inte känns fin i skritt och trav så därför får jag avvakta till någon annan gång.
Vid ett tillfälle testade jag att lägga upp stigbyglarna för att försöka komma åt lite bättre med skänklarna men då började han springa på ordentligt och ville inte riktigt lyssna på förhållningar heller så då la jag ner dom igen kort därpå.
Jag rider nog på banan imorgon igen för att se om vi kan få en bättre känsla ihop.
Antingen så hade han bara en dålig dag idag eller så har det lite med och göra att han stått i två dagar och blivit lite stel och pigg.


Sen var det Demons tur.
Lovisa kom på en liten övning där vi jobbade både med volter och få honom att böja och ställa sig och rakriktning. Båda sakerna tycker han är jobbigt, dock är rakriktning svårast för honom. Han drar sig gärna åt något håll eller springer iväg.
Hade tre stolpar som jag gjorde volter runt och vägen från en stolpe till nästa jobbade jag rakriktning med honom. Han var lite stel men för det mesta tyckte jag han kändes ganska bra och i höger varv när jag red volter så spårade han faktiskt väldigt fint dom flesta gångerna vilket han brukar ha väldigt svårt för.
Mot slutet jobbade han som bäst när jag drev på honom ganska ordentligt i skritten.
Han behöver väldigt mycket hjälp för att få igång motorn och få med sig bakbenen och då såg man att han gick mycket bättre. Testade även lite trav och det ville han inte alls idag. Fick lite fin trav där han gick lugnt men sen sprang han gärna på eller började passa istället.
Jag funderar på om man ska testa sporrar på honom nästa gång?
Spön är han ganska anti så jag tänkte att sporrar kan vara en idé för att få lite starkare skänkelhjälper på honom. Passet med Demon är jag nöjd med, tyckte han skötte sig fint idag.


Så nu är jag riktigt trött i kroppen, speciellt benen.
När vi var klara var det så långt kvar till bussen så då gick vi hem till Lovisa och Niklas, är väl ungefär en halvtimme bort och sen idag blev det också en promenad med Mickes föräldrars hundar.
Så kvällen kommer spenderas i soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar