måndag 20 maj 2013

Jag saknar min ponny!! Dagarna är för korta

Urusel uppdatering och jag ber om ursäkt för det.
Den här helgen har varit stressig! Sinnessjukt stressig och fullspäckad av saker.
Vi börjar med fredagen;

Micke plockade upp mig från tåget och mötte mig med rosor. Hur mysigt som helst!
Min romantiska och gulliga kille!
Efter han hade åkt iväg till jobbet så åkte jag och Lovisa ut till hästarna och det blev ett dressyrpass på banan för mig och Charlie. Det var tänkt att hon skulle fotografera men det började spöregna och nästintill hagla så jag och Charlie blev dyngsura men det var bara och fortsätta.
Det var ju inte kallt iaf då det var väldigt kvavt ute.

Värmde upp väldigt länge i skritt, red volter och serpentinbågar och gjorde halter.
Kändes väldigt fin efter ett tag, släppte lite och han bet inte alls tag i bettet idag som han gjorde dom senaste gångerna jag ridit på banan. Började sen trava och nästan direkt kändes han toppen!
Hög och härlig i formen och lyfte sig fint. Mjuk i sidorna även då, men ett problem återstår...
Han tar i princip inte alls ytterskänkeln i vänster varv när man ska rida bågar/volter.
Han drar sig så sjukt mycket utåt och det är typ omöjligt och få honom tillbaka med skänkeln.
Nånting mer och jobba på, eller testa sporrar?

Jobbade även serpentinbågar och volter i traven och även fast han hela tiden hade en otroligt härlig form så blev han något tyngre i handen och jag fick vara med och "bära" upp honom så att säga.
Sen blev det galopparbete.
Började med vänster och Lovisa tyckte jag skulle öva på att lägga in en väldigt stor volt i något hörn och det gick faktiskt förvånansvärt bra! Han höll en väldigt lugn galopp faktiskt.

Andra gångerna, inte lika bra men sen var det höger och även där var första galoppen jättefin!
Den var väldigt rund och mjuk och även dom efter var ganska fina.
Travade sen av lite, fick hålla honom ganska mycket till en början men sen kunde jag länga tyglarna och låta honom stretcha och lugna ner sig.

Regnvattnet hade torkat bort men han blev sen dyngsur av svett istället, och även jag!
Det var fint vitt skum lite här och var på hans kropp.
Hoppade sen av för att leda runt honom i skritt sen. Han var bra trött!
Men jag är meganöjd med passet i alla fall!
Dom senaste gångerna har han väl bara haft väldigt konstiga dagar.

Lördag;
Blidde det inga hästar då det var möhippa för Lovisa.

Söndag;
Jag och Lovisa tog en tur till skogen för ovanlighetens skull.
Det var väldigt länge sen så vi bestämde oss för och rida till backen.
Vet ej om jag har nämnt det tidigare men backen är i två delar så att säga.
Först brant uppåt och sen planar det ut en liten bit innan det går uppåt igen.
I vilket fall som helst så red vi upp hela vägen och sen ner bara första halvan och red upp/ner där fyra gånger och sen likadant på den nedre delen så att säga.
Charlie blev lite varm i "kläderna" även då, dom fick ju jobba på rätt ordentligt där också.
Ska börja bli bättre på och rida i backen igen, det behövs ju det också.

Sen dagen idag.
Jag gick upp 6.15... Vad gör man inte som hästtjej?
Jag ville hinna med och ta Charlie en vända till innan jag skulle iväg till Uppsala igen.
Jag hinner ju knappt!

Det blev longering nere på banan i alla fall och jag tränade väldigt mycket övergångar skritt-trav och sen även tempoväxlingar i trav. Nu är han åtminstone inte rädd för longerspöet längre...
Han blir ju så otroligt seg vid markarbete och nu kan man stå och vifta och slå med piskan i marken bakom honom utan knappt en reaktion...
Så att få honom framåt i traven var inte det lättaste men det gick till slut.
Han jobbade väldigt fint, han får en sån fin och låg form i longering.
Det syns så tydligt då hur han höjer ryggen. Underbart!

Jag kommer hem på torsdag igen så det blir nästa vända för min del ut till hästarna.
Får se om min stjärna Lovisa (som även skjutsade hem mig från hästarna i morse) åker ut någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar