torsdag 9 maj 2013

En häst utan ryttare är alltid en häst, men en ryttare utan en häst är bara en människa

Börjar väl med att skriva om gårdagen då jag verkligen inte orkade skriva nånting.
Lovisa har även motionerat min ponnyplutt när jag varit borta.
I söndags så red hon och Lisa ut den långa vändan så då fick Charlie springa!
I tisdags så longerade hon honom i alla gångarter med mycket övergångar.

Igår så åkte vi ut till hästarna och löshoppade allihopa.
Vi testade faktiskt även Paddan, började med honom.
Vi la upp en jätteliten oxer och jag tror han har saknat det för jösses vad han hoppade och såg ut att tycka det var roligt men efter endast två varv så andades han jättetungt och sådär ojämnt som han har gjort så det fick räcka.
Det funkade helt enkelt inte.
Det får bli fortsatta promenader och lite longering med honom.

Sen tog vi Demon och vi började med en oxer med honom också och även om han skötte sig fint så var han mera tveksam igår än förra gången, fick även bli ett lite högre räcke med honom som han hoppade efter en vägran.




























Sen var det Charlies tur och det fick bli studs igen.
Jag tycker det är bra för honom så han får tänka till lite och inte ha så bråttom jämt.
Dock så hade han ingen framåtbjudning alls igår som annars.
Jösses vad jag och Lovisa fick vara på honom för att få honom och ta det i galopp.
Flera gånger blev det väldigt upphöjda travbommar istället men inte fasen rev han för det,
han lyfte bara ännu mera på fötterna.
Testade även komma i höger varv en gång och när han hade kommit fint en gång i åt båda hållen utan att riva eller tappa farten så avslutade vi. Sex stycken studs blev det den här gången.
Tänkte testa det uppsuttet nästa gång, så får vi se hur det kan tänkas gå.



























Sen idag då.
Jag och Lovisa red ut den långa vändan runt och den som vanligtvis tar 1 timme och 20 minuter tog idag endast 1, 10 istället. Haha. Det gick lite fortare idag, vi kom upp i 35 km/h. Den ni!
Travade mycket i skogen och Charlie var helknas. Halvhalter konstant! Jösses vad han höll på!
Han testar mig så hårt den här jäkeln nu. Jag är helt hundra på att det handlar om det.
Eftersom jag inte är där dagligen längre så försöker han nog se om han kan bossa över mig lite grann.
Första fattningen försvann han som en pil. Herregud så fort det gick!
Det var kontrollerbart, absolut, men fort gick det.

Sen skrittade vi en liten stund innan vi körde mera galopp, då andra galoppen.
Han var lika knäpp då men jag lät honom springa på och verkligen lägga in en gas.
Fortfarande kontrollerbar men sen när jag skulle bromsa in honom i en sväng så bytte han till vänster galopp.
Sötisen! Men han lyssnade ändå fint tillbaka när jag bad honom.
Varma och svettiga hästar hade vi när vi kom hem, och väldigt nöjda!

Men nästa gång jag kör på banan så får jag ge fasen i att ge upp när/om han krånglar som han gjorde dom två senaste gångerna där för annars vinner han ju så att säga.
Jag får se till och vara snäppet envisare än honom helt "enkelt".

Imorgon ska jag ut och rida med Amanda, det blir långa vändan igen.
Får se hur Charlie kommer bete sig då.

2 kommentarer:

  1. Tittade precis vad jag hade för maxfart, 40 km/h !! :D Hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit! :O Det gick mycket fortare än jag trodde för oss båda!

      Radera