tisdag 28 maj 2013

Det är hästens vilja att lyda dig, som ger dig rätten att begära

Att försöka rida ett dressyrpass när graderna ligger mellan 25-30 är inte det smartaste jag har gjort.
Det var sinnessjukt varmt och hann knappt trava fram innan svetten rann.

Därför gick det nog som det gick idag.
Hade jag ridit ordentligt så hade det definitivt gått bättre men jag hade knappt energi.
Charlie kändes dessutom väldigt seg, jag fick kämpa jättemycket för och få fram honom till bettet och att öka på steget. Det blev även lite markarbete - lite travbommar och över dom skötte sig Charlie väldigt fint.
Lugn och kontrollerad.

Den första högergaloppen var suverän!
Väldigt samlat och fint, jag kunde nästan korta upp honom så pass att han galopperade på stället,
men det var på en volt.
Någon som har något tips eller förklaring till varför han kan gå så samlat och fint på en volt i galoppen, men så fort jag kommer ut på ett rakt spår så bryter han ofta av till trav när jag vill korta upp honom? (då han ibland kan försöka öka och springa på där).

I vänster varv gick det helt okej, hade kunnat gått bättre men jag är ganska nöjd med den galoppen.
Efter galoppen fick han i alla fall lite fart och då fick jag nånting och jobba med i traven i alla fall så
resten av passet var han hur fin som helst.

Men nästa gång en sån där värme slår till... Blir det kanske inte ett sånt pass.

Och jag måste tillägga, att Lovisa och Demon galopperade på banan idag för första gången!
Han har inte lyckats med det förut då det verkar ha varit för litet och han brukar vilja ha lite fart i traven så att säga innan han faller in i galopp. Men idag så travade han lugnt några steg, tog galoppfattningen och galopperade nästan ett helt varv. Jättebra jobbat med honom Lovisa!
Vill ni läsa mer om hennes jobb med Demon, klicka vidare här.

2 kommentarer:

  1. Eller nästa gång sån värme slår till så tar man passet senare på kvällen när det blivit svalare, det är också en variant :P

    SvaraRadera