måndag 3 juni 2013

Om förhållandet bygger på förtroende så lyder hästen även utan bett och tyglar

Fredagen den 31 maj

Det blev en mysig barbackatur i skogen.
Jag och Lovisa åkte ut och borstade och gjorde i ordning hästarna sen red vi ut i skogen och bara hade det allmänt mysigt utan några som helst krav.
Det tror jag dom njöt av och tyckte var skönt.

Lördagen den 1 juni

Blev det lite NH med hästarna igen.
Lägger upp lite bilder en annan dag då jag inte har tillgång till dom för tillfället.
Jag och Charlie började och det gick det lite bättre i Vänskapsleken då jag skulle använda spöet och dra över honom, fick göra lite mer denna gång än förra gången.
Sen fick han även gå över en presenning och först gick han fram och luktade på den och när den prasslade till hoppade han bakåt, men efter det var absolut inga problem alls.
Gjorde även halt med honom så han fick stå där ett tag.
Jätteduktiga killen!
Han var även bättre på ryggningar den här gången.
Vi måste fortfarande träna mycket på det, men behövde inte vara lika mycket på honom.

Däremot var båda hästarna idag lite smått ofokuserade även om dom skötte sig fint.
När jag sen hade Charlie lös så sprang han ibland ifrån mig och började och äta gräs istället så då tog jag longerspöet och började löslongera honom (vilket är underbart enkelt och göra med honom då han trots utan lina alltid springer i en cirkel).
Fick upprepa det två, tre gånger och sen kunde jag fortsätta arbeta med honom.

Mats sa att det nog är bättre och göra sånt svalare dagar då det var otroligt varmt och kvavt i lördags så det var nog en stor anledning till att hästarna tappade lite fokus då och då.
Så då vet vi det till nästa gång!
Hoppade även över ett högt kryss några gånger med Charlie lös.
Han var trots allt väldigt duktig även om fokuseringen var lite lägre än sist.

Blir tyvärr ingen motion för Charlie förrän på onsdag igen, funderar på om man ska ta en tur i skogen då och låta honom arbeta i backen ett par gånger upp och ner för och sen kanske även löslongera honom lite på banan för och få bort lite överskottsenergi som han säkert kommer och ha.
Det återstår och se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar