måndag 24 juni 2013

Dag 7 - Ridpass på banan

Idag blev det ridning på banan igen med Charlie, på det tredelade även idag.
Så bytte jag även nosgrimma idag. Från den engelska till hans remontgrimma då jag bad Jessica om ännu lite mera tips när det kom till nosgrimmor.

Hon sa att remontgrimmor funkar bra med att få bettet att ligga stilla och ser till så hästen inte gapar och då även kan fungera bra på hästar som kan bli lite starka/heta.

Jag började med att longera honom en stund, runt tio minuter i båda varven för att checka av lite.
Körde lite övergångar skritt-trav och tyckte han lyssnade fint.
Till en början var han lite lat men kom igång sen och idag under longeringen så var han klockren i
vänster varv.
Han höjde ryggen väldigt fint, älskar och se honom arbeta rätt för då kommer verkligen hans muskler fram och han ser så maffig och vacker ut.

Sen satt jag upp och började med att skritta en stund på långa tyglar och jag red mestadels av passet på lite halvlånga tyglar.
Och hör och häpna!
Charlie var faktiskt mycket bättre i det vänstra (svåra) varvet idag än i det högra.
Ibland kortade jag upp tyglarna men då kunde han ibland streta emot lite så då tyckte jag att han kunde få lunka på med halvlånga tyglar (höll fortfarande kontakt med munnen).

Till en början var han lite motsträvig oavsett vad jag gjorde men så började jag rida mycket ridvägar, snett igenom, halvt igenom, volt tillbaka och igenom volter och aktivera honom ordentligt och då började han släppa. På volterna kom han ner i en låg och lång form precis där jag vill ha honom just nu på det bettet och det kändes även lite där uppifrån jag satt, hur ryggen höjdes.

Som sagt, väldigt fin i vänster varv, han drog sig inte ens utåt som han annars gör på böjda spår utan spårade fint och jättemjuk i munnen. Det var verkligen kul!
I höger varv var han något stelare och ville inte riktigt varken böja och ställa så då fick jag vara på lite mera skänklarna också.

En sak som jag måste tänka på när jag rider med halvlånga tyglar, det är att jag väldigt gärna faller framåt. Det blir automatiskt att jag sitter framåtlutad när hästen går längre och lägre.
Och så måste jag hela tiden, oavsett vilket bett jag rider med, tänka på att göra halvhalter och aldrig bara hålla i tyglarna vilket jag ibland gör. Att jag själv blir stum och fast.

Red säkert i en 15, 20 minuter sen tyckte jag han var så fin så det fick räcka.
Är väldigt nöjd så efter passet blev det lite "dusch" med svamp och hink.

Lovisa longerade Demon på banan under tiden jag red,
sen körde hon även Vide och jag promenerade med Paddan bredvid.
Så allihopa fick komma ut och röra på sig idag!

Bild från gårdagen, innan vi gick iväg på promenaden. Min vackra och bästa fuxponny!
Min sambo är bäst som lyckades få in bilderna från mobilen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar